早稲田大学文学学術院の(元)教授であり文芸批評家である渡部直己氏が教え子の学生に対しセクシュアル・ハラスメントをはたらいたこと、さらにその事実を口止めした教員たちがいたことが、プレジデントオンラインで報道されたのは2018年6月20日。その後、さまざまなメディアが後を追って報道したにもかかわらず、大学は事実関係を隠蔽するかのような対応を続け、渡部氏への処分は退職金付きの解任、そのほかの教員たちについては訓戒にとどまり、被害者学生が申入をしても十分検討がなされないうちに回答がなされ、調査は一方的に打ち切られました。その後も加害者や大学側から納得いくような謝罪や補償はなく、そのため現在は被害者学生が原告となり裁判が係争中です。


 未だ日本では単なるスキャンダルのような扱いから抜け切れていませんが、ハラスメントは人格権の侵害です。ハラスメントが大学という場で生じれば、勉学・研究の権利の保障が阻害され、人間の自由な精神活動が否定されることになります。現在、大学でもっとも多いハラスメントは主に教員から学生に対するものですが、それは絶対的な地位の違いを悪用して行われるものであり、これを横行させることは勉学・研究の場としての大学の本来のあり方を破壊することとなります。被害を受けた学生は場合によっては専門分野を変えざるを得なくなります。かけがえのない人生の進路が狂わされてしまうのです。大学におけるハラスメントとは、このような「取り返せなさ」を含んだ深刻なものです。(角田由紀子『性と法律』より)

 
 わたしたちは自分自身の被害を訴え、当事者をサポートしていくなかで、他のハラスメント被害者の方々からの声を聞く機会を持ちました。被害者の多くは、ハラスメントを受けてもどうしたらいいかわからないまま長い間我慢していたり、誰に相談していいのかわからず一人で抱え込んでしまったり、逆に人に話したことでトラブルメーカー扱いされて組織の中で孤立してしまったり、やっとのことで窓口に相談しにいっても何ら手を打ってもらえないまま一方的に終わったことにされたりしています。学校にきちんと対応してもらえなければ裁判に進む被害者もいますが、加害者と比べて被害者は経済的に余裕のない立場であることがほとんどで、弁護団を組むことも難しく、一人の力で情報を収集するのにも限界があります。個人が組織と戦い続けるにはとてつもない労力が必要で、たとえ声を上げたとしても当事者はその過程で疲弊していきます。

 
 そのため、ハラスメントの温床となっている大学の現状を改善したいと思いつつ、声を上げることを躊躇していたり、声を上げたものの行き詰まりを感じていたりするような方々の力になればと、このページから情報を発信していくことにしました。わたしたちはカウンセラーでもなく専門家でもありません。相談を受けても適切な回答をすることも精神的に寄り添うこともできないかもしれませんが、わたしたちが経験したことやその中で得た知識などをインターネット上で公開することで、被害者の方々がご自身で声を上げるための手助けができればと考えています。

 
 また、わたしたちは、関係者たちの話を聞いていくうちに、自分たちに被害を及ぼした教員には以前から被害者がいたという事実を知ることとなりました。どうしてハラスメント行為を繰り返す教員がいるのかということはもちろん考えなくてはなりませんし、そもそもどうしてそのような問題のある教員が長年にわたって教壇に立ち続けられているのかということも同時に考える必要があると感じています。

 
 ハラスメントが明るみに出るたびに、単なる不祥事として問題教員だけが処分され、形式的に後始末されて、ネットやSNSで一瞬話題となったとしてもあっというまに風化します。起こったことから学ばないままでは本質的なことは何も解決せず、加害者側と被害者側との対立構造は維持されて理解も心理的な歩み寄りも望めないだけでなく、新たな被害が生まれ続けてしまいます。

 
 本当に必要なことは、ハラスメントがどのようにして起こったのか、原因は何かを一つ一つ検証し、ねばり強く理性的に考えていくことではないか。どのようにしてわたしたちの身にハラスメントという人為的災厄が降りかかったのか、事実関係を洗い出して明らかにし、構造的に見直すことによって、再発防止に役立てる必要があるのではないか。わたしたちにはハラスメントの当事者・関係者として、自分たちの体験を通じて学んだことを、今一度、世間に向かって発信する義務があると考えます。

 
 すべてのハラスメントは、関係性の非対称から生じます。権力関係に無自覚であることが根源にあり、その人に悪意があったかどうかは関係ありません。時と場所が変われば、わたしたち自身の中にも、加害者になってしまう、何かに加担してしまう可能性はあります。

 
 わたしたちは、互いの無知を責め合うのではなく、誰のなかにも無知と加害の可能性があるという事実を素直に認め、犯してしまった過ちについては謝罪をしてできる限りの償いをし、これから被害が生じないようわたしたち自身と社会の認識とを刷新していくことが重要だと考えています。
  

わたしたちが求めること

• ハラスメントを繰り返した教員、それを容認した関係者らは、その行動の本質を自省すること。自らがやったことについて理解した上で、すべての被害者に誠意を持って謝罪すること。今後はハラスメント加害を行わない、容認しないと誓うこと。それができなければ二度と教育に携わらないこと。

• 教員は不当な理由での休講や遅刻、学校を通さない休講連絡を行わないこと。なされなかった分の授業料は学生たちに返還すること。

• 大学は不透明な調査体制を改善し、具体的な改善案をもとに、然るべき監督責任を果たすこと。教職員に対する研修強化や、被害者の窓口となる相談方法の見直しなどについて、具体的な改善案を提示すること。

• 大学とはどのような場であったか、どのような場を理想とするのかについて、当事者・関係者が根本的な改革を視野に入れ、もう一度深く考え直すこと。


 関係性の非対称に基づく「暴力」は、大学に限ったことではなく、社会の様々な場で生じている問題です。わたしたちはこのページからわたしたちの言葉を発信することで、一つ一つの被害を風化させることなく、身近で生じている「暴力」に気づき、考えるきっかけにできたらと思っています。

 
 泣き寝入りはもうたくさん。ともに声をあげましょう。

 

 

2020.11.9
Don’t overlook harassment at university
大学のハラスメントを看過しない会


     



     

Statement


     

On June 20, 2018, President Online reported that Naomi Watanabe, a (former) professor and literary critic at Waseda University’s Fuculty of Letters, Arts and Sciences, had sexually harassed a student of his and that some of the faculty members had kept quiet about the incident. Despite the subsequent reports by various media outlets, the university continued to hide the facts, dismissing Mr. Watanabe with severance pay and issuing only admonitions to the other faculty members. The investigation was terminated unilaterally. Since then, there has been no satisfactory apology or compensation from the perpetrators or the university, and a lawsuit is currently pending in which the victim student is the plaintiff.


     

Harassment is still treated as a mere scandal in Japan, but it is a violation of personal rights. When harassment occurs in a university setting, it interferes with the right to study and research and denies the free exercise of the human spirit. Currently, the most common form of harassment at universities is mainly from faculty members against students, and it is perpetrated by taking advantage of the absolute disparity in status. Students who are victimized may be forced to change their field of study. Their irreplaceable life paths will be disrupted. Harassment at universities is a serious matter that involves such irretrievability. (From Yukiko Tsunoda, “Sex and the Law”)


     

In the course of reporting our own victimization and providing support to those involved, we have had the opportunity to hear from other victims of harassment. Many of the victims have been harassed but have put up with it for a long time without knowing what to do, or have kept it to themselves because they did not know who to talk to, or have been treated as troublemakers and isolated in the organization because they told others, or have gone to a contact person for advice only to find that they are not given any help. Even when they finally go to the counseling service office for help, they are treated as if the case is over unilaterally without any action being taken. Some victims go to court if the school does not respond properly, but compared to the perpetrators, victims are usually in a position where they cannot afford it financially, and it is difficult to form a legal team, and there is a limit to how much information one person can gather on their own. It takes a tremendous amount of effort for an individual to continue fighting an organization, and even if they do speak out, the parties involved are exhausted in the process.


     

Therefore, we have decided to publish information on this page in the hope that it will help those who want to improve the current situation at universities, which are hotbeds of harassment, but are hesitant to speak out or feel stuck even if they have spoken out. We are neither counselors nor experts. We may not be able to give you an appropriate answer or provide emotional support, but we hope that by sharing our experiences and knowledge on the Internet, we can help victims to raise their own voices.
     

In addition, as we listened to the stories of those involved, we also learned that the faculty members who victimized them have also committed other harassment activities before. We must of course consider why there are teachers who repeatedly commit harassment, and we also feel that it is necessary to consider at the same time why such problematic teachers are allowed to continue teaching for so many years in the first place.
     

Whenever harassment comes to light, only the problematic teacher is punished as a mere scandal, and the formal cleanup is done. Without learning from what happened, nothing  essential is resolved, and the adversarial structure between the perpetrator and the victim is maintained, with no hope of mutual understanding or psychological compromise.
     

What is really needed is to examine how harassment occurred and what were the causes, one by one, and to think about it patiently and rationally. It is necessary to identify and clarify the facts of how the man-made calamity of harassment befell us, and to review the facts structurally in order to help prevent its recurrence. We, as a party involved in a harassment case, have an obligation to share with the world what we have learned through our own experiences.
     

All harassment stems from an asymmetry of relationships. It has its roots in being unaware of power relationships, and it does not matter whether the person had malicious intent or not. At different times and places, we ourselves can be perpetrators or complicit in something.
     

Instead of blaming each other for ignorance, we must honestly acknowledge the fact that everyone has the potential to be ignorant and to be a perpetrator, apologize for the mistakes we have made, make amends to the best of our ability, and renew our own and society’s awareness to prevent future damage.

     

Our demand

- The teachers who repeatedly harassed and those who condoned the harassment must reflect on the nature of their actions. They must understand what they have done and sincerely apologize to all victims. They must pledge that they will not engage in or tolerate harassment in the future. If they cannot do so, they must never be involved in education again.

- Teachers must not cancel classes or be tardy for unjustifiable reasons, and must not notify students that classes are cancelled without going through the school. Tuition payments that are not made must be refunded to students.

- The university must improve its opaque investigation system and fulfill its responsibility to provide appropriate supervision based on concrete plans for improvement. The university should present concrete plans for improvement, such as strengthening training for faculty and staff and reviewing the consultation methods used to contact victims.

- Deeply reconsider once again what kind of place a university was and what kind of place is ideal, with a view to fundamental refo

 
     

 “Violence” based on relational asymmetry is a problem that occurs not only in universities but in various places in our society. We hope that our words on this page will help people realize and think about the “violence” that is occurring in their daily lives, without letting the damage caused by each incident fade away.
     

 We have had enough of suffering in silence. Let’s raise our voices together.


     


     

November 9, 2020

Don’t overlook harassment at university